Alkuun

Yhteinen perheruokailu voi olla tie menestykseen

 

 

Kodin ruokapöytä saattaa olla elämäsi paras hankinta. Näin vinkataan kesäkuussa julkaistavassa lastenkirjassa Pöytä joka tahtoi kodin. Sen ovat kirjoittaneet yhdessä näyttelijäystävykset Pamela Tola ja Manuela Bosco.

 

Menestyviä miehiä ja naisia yhdistää se, että heidän lapsuudenkodistaan löytyy ruokapöytä, jonka äärellä perhe on ruokaillut säännöllisesti yhdessä. Väite perustuu 1960-luvulta asti tehtyihin kansainvälisiin tutkimuksiin, joita on ollut tekemässä muun muassa Harwardin yliopiston tutkija Catherine Snow.

 

Tutkimustulosten mukaan perheen kanssa yhdessä ruokailleet lapset menestyivät kaikilla elämänalueilla paremmin kuin ikätoverinsa, joiden perheillä ei ollut tapana syödä yhdessä.

 

Pamela Tola korostaa, että kyseessä ei ole julistuskirja tai ohjeistava tietoteos, vaan ensisijaisesti klassinen satukirja. Se kertoo pöydän ja pojan ystävyydestä.

 

– Emme halua syyllistää ketään. Tärkeintä on tuoda perhe yhteen, tapahtui se sitten lukemalla tai yhdessä syömällä, Tola kertoo.

 

 

PÖYTÄKESKUSTELU RAKENTAA TERVETTÄ ITSETUNTOA

 

Bosco ja Tola kirjoittavat lastenkirjan tarinaosuuden ja tilaaja Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) Etelä-Helsingin paikallisyhdistys tutkimustietoa sisältävän faktaosuuden. Teoksen kuvittaa Anna Salmisalo.

 

Kirjan mukaan perheen yhteiset ateriat ovat halvin ja tehokkain tapa edistää kansanterveyttä ja ehkäistä sosiaalisia ongelmia. Pöytäkeskusteluihin päivittäin osallistuvat lapset uskovat vanhempiensa olevan heistä ylpeitä, mistä rakentuu terve itsetunto.

 

Tola ja Bosco olivat jo pitkään miettineet yhteisprojektia. Aihe innosti Boscoa, joka on tehnyt taidekasvatuksen kandidaatintutkielmansa gastronomiasta italialaisessa elokuvassa.

 

– Perhe kuuluu yhteiskunnan tärkeimpiin tukipilareihin, ja yksilön hyvinvointi heijastuu myös yhteiskunnan tilaan. Yhteisten läsnäolon hetkien tukeminen ja niihin kannustaminen ei voi olla kuin hyvästä, Bosco sanoo.

 

Kirjan julkaisee Otava, ja sen tuottaa MLL:n Etelä-Helsingin paikallisyhdistys sekä mainostoimisto Sherpa.

 

Kuva: Anna Salmisalo/Sherpa